Saturday, July 24, 2021

Menyorot ketuhanan Yesus dan Roh Kudus


MENYOROT KETUHANAN YESUS DAN ROH KUDUS


Artikel ini adalah sambungan daripada artikel pertama Sejarah Kemunculan Tritunggal yang disadurkan dari artikel  'Did the Early Church Fathers Believe in the Trinity' dari laman Many Prophets One Message. Perbahasan artikel kedua ini tertumpu kepada status ketuhanan Yesus dan Roh Kudus. 


Adakah Yesus setaraf dengan Tuhan? atau seorang yang tunduk kepada Tuhan?

Satu lagi perangkap yang kerap ditimbulkan ialah dengan menyamakan 'gambaran Tuhan' yang ada pada Yesus setaraf dengan Tuhan Bapa. Di zaman awal gereja, 'gambaran Tuhan' tidak sama sekali membawa sifat persamaan dengan Tuhan. Maksudnya, 'gambaran Tuhan' yang ada pada Yesus tidak sama seperti mana yang terdapat dalam konsep Triniti. Walaupun doktrin Triniti mengisyaratkan ketuhanan Yesus, namun 'gambaran ketuhanan' Yesus sebaliknya tidak lansung cocok dengan konsep Triniti. 

Meskipun penegasan terhadap ketuhanan Yesus adalah langkah penting menuju kepada pembentukan doktrin Triniti, namun ia tidaklah membuktikan doktrin Triniti secara kongkrit. Untuk membuktikan keabsahan doktrin Triniti, langkah selanjutnya adalah menunjukkan bahawa Yesus itu ilahi dalam erti ia setara atau sama dengan Bapa dan Roh Kudus, dan ketiga-tiganya dalam satu kesatuan Tuhan. Bapa Kristian Awal seperti Origen percaya pada 'ketuhanan' Yesus sebelum ada yang mempercayai Triniti:

"Yesus Kristus,...pada zaman terakhir, melepaskan dirinya (dari kemuliaannya), menjadi seorang lelaki, meskipun ia tuhan, ia tetap menjelma, dan ketuhanannya tetap ada dalam kemanusiaannya." [8]

Bahasa yang sangat mulia tentang Yesus mungkin pada nilai nominal membuat seseorang berfikir bahawa Origen adalah seorang Trinitarian. Namun, Origen juga mengatakan:

"Bagi kita yang mengatakan bahawa dunia yang dapat dilihat ini berada di bawah pemerintahan Dia yang menciptakan segala sesuatu, dengan demikian kita menyatakan bahawa Anak itu tidak lebih hebat daripada Bapa, dan lebih rendah daripada-Nya. Dan kepercayaan ini kita landaskan pada pepatah Yesus sendiri, "Bapa yang mengutus Aku lebih besar dari aku." Dan tidak seorang pun dari kita yang begitu gila untuk menegaskan bahawa Anak Manusia adalah Tuhan atas Tuhan. Tetapi ketika kita menganggap Juruselamat sebagai Tuhan Firman, dan Kebijaksanaan, dan Kebenaran, dan Kebenaran, kita pasti mengatakan bahawa dia berkuasa atas semua perkara yang ditundukkan kepadanya dalam kemampuan ini, tetapi tidak untuk mengatakan bahawa kekuasaan-Nya meluas mengatasi Tuhan dan Bapa yang berkuasa atas semuanya." [9]

Kita dapat melihat bahawa Origen percaya bahawa Yesus memiliki ciri 'ketuhanan', namun masih lebih rendah daripada Tuhan Bapa. Bagi Origen, Bapa adalah Tuhan yang sebenarnya, iaitu Tuhan dalam pengertian yang tepat. Sebaliknya, Yesus, walaupun berasal dari ilahi, adalah Tuhan sekunder yang lebih rendah daripada Bapa [10].

Menariknya, walaupun Origen percaya kepada ketuhanan Yesus, dia tidak memberikan Yesus penyembahan sepertimana penyembahan kepada Tuhan Bapa. Sebagai contoh, dalam satu buku Origen berpendapat bahawa:

“… Kita tidak boleh berdoa kepada siapa pun yang dilahirkan, bahkan untuk Kristus sendiri, tetapi hanya kepada Tuhan dan Bapa semua…” [11]

Dalam tulisan kemudian, Origen menolak larangan ini dan mengizinkan doa kepada Yesus sebagai perantara, yang dimana seorang imam besar akan menyeru:

“… Doakanlah doa kita, ketika telah sampai kepadanya, sampai kepada Tuhannya dan Tuhan kita dan kepada Bapanya dan Bapa orang-orang yang hidup menurut firman Tuhan.” [12]

Walaupun Origen mengubah kepercayaannya mengenai penyembahan kepada Yesus, dia tetap tidak percaya bahawa Yesus setara dengan Tuhan Bapa, yakni Yesus lebih rendah dari-Nya. Origen, seperti kebanyakan Bapa Gereja awal di zamannya, perca
ya kepada Subordinasi tentang Yesus, iaitu ketundukan Yesus kepada Tuhan Bapa. Sebagai contoh, Bapa Gereja Tertullian (155 - 240 M) yang berbicara tentang "triniti" (bahasa Latin untuk 'tiga serangkai'), juga tidak mempercayai kesetaraan Bapa dan Anak:

"Kerana Bapa adalah keseluruhan zat, manakala Putra adalah turunan dan bahagian dari keseluruhan, sebagaimana Dia sendiri mengakui: "Bapa-Ku lebih besar dari aku." Dalam Mazmur, kerendahan diri-Nya digambarkan sebagai "sedikit lebih rendah daripada malaikat." Oleh itu Bapa berbeza dengan Anak, yakni lebih besar daripada Anak". [13]

Dengan kata lain, salah satu sumber paling awal di Gereja yang membicarakan 'triniti' sebenarnya tidak pernah mengajarkan ajaran 'tiga peribadi' yang setara. Pemahaman Tertullian mengenai Kitab Suci adalah bahawa Bapa dan Anak tidak mungkin setara.


Adakah Anak itu azali? atau dia datang datang dalam kewujudan yang baru? 

Kita telah melihat bahawa kepercayaan standard di kalangan Bapa Gereja awal bahawa Anak dilihat lebih rendah daripada Tuhan Bapa. Maka dengan itu kita juga dapat menekankan bahawa Anak pada mulanya tidak dilihat kekal sepertimana Tuhan Bapa. Sebagai contoh, Tertullian mengajarkan teori "dua peringkat" mengenai kewujudan Anak:

"Kebijaksanaan Tuhan (yakni keadaan Yesus ketika pra-manusia) telah dicipta dan dilahirkan, pun begitu dengan alasan yang khusus kita tidak sepatutnya beranggapan bahawa ada wujud lain selain dari Tuhan (yakni Bapa) yang tidak dilahirkan dan diciptakan. Sebab jika yang berasal dari Tuhan adalah milik-Nya dan di dalam-Nya, dan belum pun tanpa permulaan, - maksud saya kebijaksanaan-Nya, yang kemudiannya dilahirkan dan diciptakan, (yakni) ketika dalam pemikiran Tuhan, maka ia mulai menggerakkan susunan karya kreatif-Nya… ” [14]

Teori dua peringkat yang dikemukakannya mengenai Anak sangat sinonim dengan ahli teologi era kini. [15] Mereka percaya bahawa suatu masa dahulu dimana ketika waktu penciptaan, Tuhan telah menjadikan kebijaksanaan dalamanNya sebagai pembantu, dengan cara mewujudkan Anak - dimana melaluinyalah Tuhan mencipta. Tertullian, yang pada masa itu merupakan jaguh dalam bidang teologi katolik beranggapan Anak itu tidak kekal, atau tidak ilahi sepertimana Bapa. Tertullian sama sekali tidak menjadi anomali (diluar kebiasaan), dimana kepercayaan seperti itu sudah biasa pada zamannya.

Individu yang bertanggungjawab untuk mengubah pandangan arus utama katolik mengenai kewujudan Anak dari teologi dua tahap ke satu tahap sehingga memberi pengaruh secara besar-besaran adalah Origen. Dia berpendapat bahawa Anak dan Roh Kudus ada kekal selama-lamanya, walaupun ia disebabkan oleh Allah Bapa. Origen percaya bahawa dalam kekekalan, Tuhan Bapa “memperanakkan” Firman-Nya, Tuhan sekunder yang lebih rendah daripada Bapa [16]. Bagi Origen, Tuhan Bapa senantiasa memperanakkan Anak dengan apa yang disebut oleh teolog moden sebagai 'generasi abadi'.

Dengan kata lain, Putra wujud di dalam Tuhan Bapa yang abadi. Penting untuk di ulangi bahawa Origen tidak percaya bahawa Anak dan Roh Kudus mempunyai sifat ilahi dengan cara yang sama seperti Tuhan Bapa. Hanya Bapa yang bersifat ilahi dan tidak tertakluk kepada makhluk lain sehingga ke tahap tertinggi. Di tempat kedua adalah Putra, yang mendapat tahap ketuhanan kedua terbesar dari Tuhan. Di tempat ketiga adalah Roh Kudus, yang kedudukan ketuhanannya lebih rendah dari Putra [17].


Adakah Roh Kudus setaraf dengan Tuhan? 

Sejak dari awal, orang Kristian tidak memanggil Roh Kudus sebagai "Tuhan", juga tidak menyembah atau berdoa kepada Roh Kudus. Bilakah teolog Kristian pertama kali menegaskan status kesucian yang sama untuk Roh Kudus ini? Pernyataan rasmi yang pertama itu adalah ikrar akidah Konstantinopel pada tahun 381 CE. Akidah ini mengaitkan sejumlah hal kepada Roh Kudus, seperti gelaran ilahi, 'Tuhan', dan penyembahan tertinggi sama dengan yang diberikan kepada Bapa dan Putra. Oleh itu, Roh Kudus secara rasmi dipilih sebagai peribadi Ketiga dari Triniti. Gereja Katolik mengakui:

"Kepercayaan Para Rasul berkenaan Roh Kudus diumumkan oleh dewan ekumenis kedua di Constantinople (381)" [18]. 

Gregory dari Nazianzus, Uskup Agung dan teolog abad keempat, memberitahu kita bahawa walaupun pada tahun 379 M, terdapat banyak pandangan yang berlainan mengenai status Roh Kudus:

“Di antara ahli kami sendiri, ada yang menganggap Roh Kudus sebagai proses aktif, beberapa orang menganggapnya sebagai makhluk, dan beberapa lagi sebagai Tuhan. Yang lain agnostik (suatu sikap yang merasakan Tuhan mungkin wujud atau tidak) dalam hal ini sehinggakan hilang rasa hormat-menghormati, seperti yang mereka katakan bahawa dalam Kitab Suci ia sama sekali tidak diberikan penjelasan yang terang. ”[19]


Sarjana Trinitarian dan evangelis Harold Brown memberikan beberapa alasan mengapa berlaku kelewatan pengiktirafan Roh Kudus sebagai peribadi dalam Triniti:

"Bahasa dalam Perjanjian Baru membolehkan Roh Kudus difahami sebagai kekuatan atau pengaruh, lebih awal daripada yang dilakukan oleh Putra… Percubaan untuk mengembangkan pemahaman tentang Roh Kudus selaras dengan perenggan trinitarian… dan ia ternyata membuahkan hasil di Konstantinopel pada tahun 381. Terdapat beberapa sebab mengapa keperibadian Roh Kudus mengambil waktu lebih lama untuk diakui berbanding Putra: (1) istilah pneuma, nafas, bersifat 'neuter' (tergolong dalam kelas kata nama, kata ganti nama, kata sifat atau kata kerja yang jantina tidak feminin atau maskulin) dimana ia pada umumnya dan tidak bersifat peribadi. (2) Karya Roh Kudus yang tersendiri, yakni dengan mempengaruhi orang yang beriman, tidak memperlihatkan ciri peribadi sepertimana Tuhan (Bapa), sebagai tambahan, mereka yang melihat Roh Kudus sebagai peribadi tersendiri, seringkali tersesat, umpamanya golongan Montanis, (3) Kebanyakan para teolog silam mengaitkannya dengan fungsi 'Logos' atau firman, namun aktiviti teolog terkemudian melihat kepada fungsi istimewa dan karya khusus Roh Kudus. [20]

Dengan kata lain, kita dapat memahami bahawa : 

1. Doktrin yang paling hampir dengan ajaran Trinitarian moden berkenaan Roh Kudus tidaklah diterima secara meluas sehinggalah 300 tahun selepas ketiadaan Yesus. 

2. Pemahaman greek yang normal tentang Perjanjian Baru menganggap Roh Kudus adalah 'impersonal' (yakni bukan suatu peribadi). Ini sama sekali berbeza jika dibandingkan dengan Bapa dan Putera. 

3. Idea yang menggambarkan Roh Kudus sebagai peribadi sebagaimana yang dilakukan oleh penganut Trinitarian moden kini, adalah merupakan suatu idea dari kumpulan yang dianggap sesat pada masa dahulu. 

4. Para pemuka terawal agama Kristian telah menonjolkan kontradiksi dengan penganut Trinitarian moden berkenaan Roh Kudus kerana mereka melihat kepada fungsi-fungsi Roh Kudus, seperti memberi wahyu kepada Anak. 


Konklusi 

Pertimbangkanlah beberapa pandangan yang dimana pada zaman kita ini ia akan menyebabkan anda dituduh sebagai bidaah oleh penganut Trinitarian, antaranya ialah : bahawa Tuhan itu tidak bertiga, bahawa Yesus dan / atau Roh Kudus kurang sifat keilahian dibanding Bapa, dan bahawa Yesus dan / atau Roh Kudus tidak kekal. Tetapi pada tahun 200 Masihi yang lampau, anda mungkin seorang Kristian yang sepenuhnya ortodoks dengan pegangan yang baik, bahkan seorang uskup, dengan memegang semua kepercayaan itu. Anda mungkin mengutarakan pegangan-pegangan tadi sebagai pemuka utama dan penganut arus perdana dengan mendapat sokongan dari rakan-rakan.

Penganut-penganut Trinitarian hari ini berdiri dengan bangga di bawah panji ortodoksi sambil dengan berani menyatakan bahawa kepercayaan mereka sahaja diajarkan dengan jelas dalam Alkitab. Namun setelah diperiksa secara dekat dari Bapa Gereja awal, kita telah melihat bahawa mereka menyimpang dari hampir semua aspek Trinitas.

Sekiranya anda berpendapat bahawa Alkitab mengajarkan kekekalan dan keilahian Yesus dan Roh Kudus secara sempurna, maka mengapa orang Kristian yang terpelajar pada masa itu - para uskup, teolog, pembela doktrin - tidak memahami ajaran-ajaran yang jelas (yang diduga) ini dalam Alkitab? Ini menunjukkan bahawa doktrin Triniti tidak lahir dari Kitab Suci melainkan kerana faktor sejarah, yang perlahan-lahan berkembang pada beberapa abad setelah Yesus dan murid-muridnya, dan hanya setelah melalui banyak perselisihan di sepanjang perjalanannya.

Penting untuk diperhatikan bahawa walaupun Bapa Gereja terawal yang disajikan dalam artikel ini tidak mempercayai doktrin Triniti, kepercayaan mereka masih dikira mewakili penyimpangan dari pengikut Yesus yang paling awal. Pengikut awal ini, seperti keluarga Yesus dan juga murid-muridnya, tidak mempercayai sifat keilahian Yesus dengan cara dan bentuk apa sekalipun. Sebaliknya, mereka adalah orang Yahudi yang percaya kepada Yesus dan taat kepada Hukum Musa dan mempunyai pegangan Yahudi ketika berbicara tentang sifat Tuhan dan juga sifat Mesias-Nya. 



Nota : Artikel ini sebahagian besarnya didasarkan pada buku "What the Trinity" karya Dale Tuggy.



Nota Kaki : 

8 – Origen, De Principiis, Preface, 4.

9 – Origen, Contra Celsus Book 8, Chapter 15.

10 – Origen, Contra Celsus, 5.39.

11 – On Prayer, translated by Rowan Greer, in Origen: An Exhortation to Martyrdom, Prayer, First Principles: Book IV, Prologue to the Commentary on the Song of Songs, Homily XXVII On Numbers, 81-170, 112 (Chapter 15, Section 1).

12 – Against Celsus, 471, Book VIII, Chapter 26.

13 – Tertullian, Against Praxeas, chapter 9 – The Catholic Rule of Faith Expounded in Some of Its Points. Especially in the Unconfused Distinction of the Several Persons of the Blessed Trinity.

14 – Tertullian, Against Hermogenes, Chapter 18.

15 – Harry Austryn Wolfson, The Philosophy of the Church Fathers: Faith, Trinity, Incarnation, Chapter 

16 – Origen, Contra Celsus, 5.39.

17 – On First Principles, 33-4 (Book I, Chapter 3), Against Celsus, 462-3 (Book VIII Chapter 15).

18 – Catechism of the Catholic Church. Imprimatur Potest, Joseph Cardinal Ratzinger. Doubleday, p. 72.

19 – Gregory of Nazianzus, Oration 31, translated by Lionel Wickham, in St Gregory of Nazianzus On God and Christ: The Five Theological Orations and Two Letters to Cledonius, 117-47, 120 Chapter 5.

20 – Harold Brown, Heresies: Heresy and Orthodoxy in the History of the Church, p. 140.


 

No comments:

Post a Comment